tirsdag 16. november 2010

Masteroppgaveprosess

Nå er det en stund siden sist blogginnlegg. Det beklager jeg, hvis det i det hele tatt er noen å beklage til. Akkurat nå har jeg funnet mange artikler om humor som jeg skal bruke noen dager på å lese. Jeg tenker å skrive endel om hva som er gjort innen humorforskning i oppgaven min, og kan jo begynne å si noe her:

Det er særlig to personer som er fremtredende innen humorforskning, nemlig Attardo og Raskin. Begge har skrevet utrolig mye om humor, og det som de gjerne blir sitert på er to humorteorier; The General Theory og Verbal Humor (GTVH) og The Script-based Semantic Theory of Humor (SSTH). Disse teoriene, hvor SSTH er en slags videreutvikling av GTVH har stort sett blitt brukt på vitser, og ikke på genuiene samtaler. Likevel fins det dem som har prøvd å anvende disse teoriene på samtaler, og kanskje jeg snart skal fortelle mer om det.

Ingen kommentarer: